tayangan gambar

Ahad, 10 Oktober 2010

arnab makan anak

Ramai yang memelihara arnab terkejut bila pertama kali terserempak dengan kejadian ini.Saya dahulu pun mengalami keadaan ini. Dari pengalaman saya banyak sebab arnab makan anaknya. Ramai yang kata bapa makan anak. Tapi kalau bapa tak duduk dalam sangkar yang sama , sapa pulak yang makan anak tu?

Bapa arnab yang makan anak(jika bapa ada dalm satu sangkar dngn ibu) sebab dia nak tarik perhatian siibu. Bila ibu tak nak mating ngan dia so , ia bunuh anak. Jadi ibu dah tiada tanggungjawab untuk jaga anak.Lagi satu anak boleh tercedera dan mati secara tidak senaja  sebab lepas beberapa jam ibu melahirkan , sijantan selalunya akan cuba mengawan semula.Jadi aktiviti kejor-mengejor ni secara tak langsung akan mencederakan anak2.

Ibu pula selalunya makan anaknya bila..kita tuannya tak sabar nak tengok first kelahiran arnab kita...he..he.. orag lain tak tau le... tapi saya teruja sangat(bukan 8 tahun dulu saja..sekarng pun masih teruja). Elok lahirnya terus nak tengok..dah tu cuba-cuba lak angkat dan kacau sarang arnab tu. Siibu yang tercabar,.. apa lagi ngap anaknye...sebab tangan kita yang angkat tadi... ada macam..2..bau.Bau bedak sejuk ada, bau kari kepala ikan..bau perfume..he..he.. dan macam..macam lagi bau yang memeningkan siibu..:betoi ka anak aku ni???? macam bau....sabun je.. So kalau dah teruja sangat...lepas belek2 anak arnab tu ...kita boleh gosokkan tangan kita ke muka/hidung arnab tu. Pegang tangan kanan..gosok le tangan tu juga ...jgn gosok tangan kiri lak...

Tapi ada orang suka cium anak arnab....uuiii gebunye...lepas tu kenalah cium ibunye pulak yee ..heh..heh...sebab muka anda tentu tak sama bau dengan tangan kan? So kalau takut kena gigit tak payah lah cium anak arnab tu..

Ada lagi sebab arnab makan anaknye disebabkan oleh pemiliknya sendiri. Ada antara kita bila nampak arnab mula cabut bulu..kita pun sibuk koyak kertas dan tolong susun dalam kotak beranak dia...arnab ni tak suka kita nyebuk.Biaq dia buat sendiri.Kalau nak tolong...masukkkan kertas/rumput kering dan sebagainya seminggu sblm dia beranak. Tu pun letak kat luaq kotak. Nanti tau la dia hias sendiri kotak tu..Macam kita jugak.Nak dapat baby baru..kita akan shopping ikut taste kita. Mak bapak kita tak masuk campur. Kalau ada pun tolong buat bantal(tapi sarungnya kita cari sendiri)

Ibu arnab ni pun ada macam-macam jenis gak..manusia pun ada yang buang anak tapi ibu arnab makan anak..kadang2 secara tak senaja. Arnab  yg pertama kali beranak selalunya akan termakan anak bila dia makan uri(untk dilupuskan).Kalau uri yang melekat dianak tu tak terputus..akhirnya sekali dengan anak2nya akan turut masuk dalam mulut siibu.

Lagi satu bila lahir..anak tu dah mati..mgkn anak besar dan tersangkut lama.Jadi bila dah lahir dia kan terus makan.Bila kita lihat..kita akan nampak seolah-olah dia mkan anak yang lahir hidup sebab ada sedikit darah di bangkai anak tu.Arnab secara semulajadi akan mengorek lubang di dalam tanah. Jadi jika ada kematian..dia akan lupuskan dengan cara  memakan bangkai anaknya. kalau di biarkan..maka anak2 yang hidup akan jadi mangsa semut yang akan tertarik untuk menghurungi bangkai tadi.

Saya juga biasa lihat ibu arnab cuba untuk mengangkat anaknya yang terjatuh dari raga..arnab bukan kucing yang boleh gonggong anak..jadi proses ni akan menyebabkan anak terluka atau terputus telinga.(tapi kebanyakkan arnab buat deeek aje..kalau anaknya terjatuh atau tersepit)

Akhir sekali ada arnab makan anaknya disebabkan dia tak cukup zat yang di perlukan..so dia tak tau p farmasi atau tengok catalog untuk beli supplement macam kita..Jadi yang jadi mangsanya ialah....anaknya sendiri..Jadi kita kena pastikan ibu2 dlm pantang ni dapat secukupnya zat2 yang diperlukan.....he...hee..Wassalam.

17 ulasan:

  1. patutlah. arnab saya lahir 8 ekor...first time bela arnab...tak pai 24jam arnab tgl 5 ekor...esoknya lak tgl 3 ekor....pastu tgl 2 ekor lak...pdhal sangkar dah tutup rapi xnk anak2 dia keluar nti kucing ngap...arnab tu walaupun tutup mata tp merayap pai keluar sangkar. masa arnab tgl 3 ekor, ada 1 ekor kt luar sangkar dh mati, pastu nampak kucing makan...pai skg saya tidak pasti yg 6 ekor arnab makan atau kucing makan smua...

    BalasPadam
  2. susah betul nak bagi anak aranab dapat hidup semua...semoga panduan diatas dpt saya manafaatkan...terima kasih

    BalasPadam
  3. bila ank arnab mula makan pellet (dedak) ye???? arnab saya yg pertama dah 2 minggu. Lagi 5 ekor 13 hari. Bila diorang mula makan pellet ye???????

    BalasPadam
  4. arnab boleh makan buah apa ye??????

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa apa je cuma jgn bgi buah nangka,daun nangka,kulit nangka atau apa apa berkaitan nangka sebab arnab akan kembung perut dan mati.

      Padam
  5. seram pulak sy baca psal arnab ni

    BalasPadam
  6. Infor ni dapat membantu saya yang baru je pelihara arnab...tq

    BalasPadam
  7. Arnab saya lahir ank 6 ekor...mlm td kut sbb ptg smlm nmp byk bulu yg gugur. Pg ni terlambat jenguk...alih2 nmp 6biji kepala tergolek d lantai..sedihny rs. Ibu ni 1st time beranak..ibu nya lah yg makan kut...

    BalasPadam
  8. Patutlah,petang semalam masa sy nak pegang seekor arnab dia nak gigit pastu pagi tadi tengok anak dah mati.Hilang 2 kaki depannya kemudian dilihat anak arnab itu terlalu besar dan sudah tumbuh bulu.Mungkin sekali lihat seperti tikus

    BalasPadam
  9. Arnab sya da beranak 2 minggu. Alhamdulillah ank dia x mkn.. Ank da tumbuh bulu.. Tp kwn2 ckp kne asingkan jgk.. Takut dye makan.. Xkn da tumbuh bulu still mak dye mkn ank jgk.

    BalasPadam
  10. Ooooterima kasih atas info....patutlh tengok anak arnab hilang....rupanya mak dia yang makan....

    BalasPadam
  11. Betul saye punye pon tinggal 2ekor je sekor mati saye jumpa dh yg lain ade lagi 4ekor tapi xtau kat mane

    BalasPadam
  12. Tq..byk mebntu utk yg seterusnya

    BalasPadam
  13. Semale beranak...4 eko..semua mati di makan ibunya..first time beranak

    BalasPadam
  14. Saya masih heran, kenapa ibu makan anaknya, apakah supplement yg boleh diberikan kepada arnab?

    BalasPadam